PERSBERICHT 8 maart 2018 Otto Hetterscheid ‘meets’ Roselien Hassing en Emma Smids Winnaars van de SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs 2017 Van 25 maart tot en met 6 mei 2018 presenteert SBK Galerie 1 Amsterdam KNSM een unieke gezamenlijke expositie van de aanstormende jonge fotografen Roselien Hassing (1993) en Emma Smids (1988), samen met werk van kunstenaar Otto Hetterscheid (1927–2010). Aanleiding is de in oktober 2017 uitgereikte SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs aan Hassing en Smids tijdens de SBK Sprouts expositie. De expositie wordt geopend op zondag 25 maart om 16.00 uur in SBK Galerie 1 Amsterdam KNSM. Lyrisch en expressief Tijdens de expositie zijn ca. twintig werken te zien van Otto Hetterscheid. Het werk van Hetterscheid is poëtisch, lyrisch, expressief, maar soms ook ingetogen. Met enkele forse trefzekere streken zet hij een sterk beeld neer. De collageachtige stijl die hij vooral in zijn beginperiode als kunstenaar toepaste, blijft zichtbaar in zijn latere schilderwerken. Tijdloos en dromerig Volgens de jury van de SBK-Hetterscheid prijs tonen de kleurenfoto’s waarmee Roselien Hassing haar prijs verdient, tijdloze landschappen. ‘Tussenmomenten’ noemt ze zelf. Het zijn foto’s van schijnbaar loze momenten waarin de wereld aan je voorbij trekt. Maar in deze fotografische beelden ontstaat iets nieuws: dromerige, broeierige of verstilde vergezichten. Associatief en filmisch Emma Smids’ fotocollages zijn, volgens de jury, spannend, sterk associatief en filmisch van karakter. Je kunt erin verdwijnen en verdwalen. Het gaat in haar werk om herinneringen die we met ons meedragen, herinneringen die steeds veranderen en hun geheimen nooit prijsgeven. SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs De SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs is een aanmoedigingsprijs voor jonge kunstenaars om hen te ondersteunen in hun artistieke ontwikkeling. Het is een gezamenlijk initiatief van SBK en Stichting Otto Hetterscheid en speciaal bedoeld voor deelnemers aan de jaarlijks terugkerende SBK Sprouts expositie met werk van jong talent, geselecteerd tijdens de eindexamens van Nederlandse kunstacademies. Over Otto Hetterscheid (1927–2010) Otto Hetterscheid werd geboren in Vught in 1927. Hij studeerde aan de School voor Industriële vormgeving in Eindhoven en aan de Kunstnijverheidsschool in Amsterdam, de latere Rietveld Academie.  Aanvankelijk werkte Otto Hetterscheid enige tijd als grafisch ontwerper en al snel begon hij zijn eerste collages te maken Zijn werk bevindt zich onder andere in collecties van het AMC, het Stedelijk Museum Amsterdam en Museum Bommel van Dam in Venlo.   De laatste jaren van zijn leven woonde en werkte Hetterscheid in het Rosa Spier Huis in Laren, waar hij is overleden in 2010. Tijdens zijn leven heeft hij al een stichting opgericht voor de ondersteuning van de beeldende kunst. Na zijn overlijden is de Stichting Otto Hetterscheid actief geworden. Zij beheert zijn nalatenschap, organiseert tentoonstellingen en begunstigt jonge kunstenaars. Voor meer informatie: www.stichtingottohetterscheid.nl.